Air Berlin kokemuksia

Air Berlinin lentokone Berliinin Tegelin kentällä 20.6.2012

Palasin eilen Barcelonasta takaisin Helsinkiin a4uexpo Europe 2012 -konferenssista Berliinin Tegelin lentokentän kautta Air Berlinin lennolla. Kuten äsken julkaisemassani aiemmassa blogijutussa mainitsin, minulla oli Berliinin Tegelin kentällä hieman ongelmia duty free -ostoksieni kanssa. Air Berlin onnistui myös tekemään jotakin sen verran outoa, että ajattelin kertoa myös hieman kokemuksia itse lentoyhtiöstä.

Ensimmäinen sattumus ei tapahtunut niinkään minulle vaan kanssani Suomeen samalla lennolla samasta konferenssista palanneelle tuttavalleni. Olimme hänen kanssaan peräkkäin lentokentän jonossa Barcelonassa, mutta menimme eri lähtöselvitystiskeille. Lentojemme piti olla samat, mutta mennessämme kohti turvatarkastusta huomasin, että hän oli saanut vain yhden boarding pass -tarkistuskortin. Minulla näitä oli kaksi joten ehdotin, että hän kävisi katsomassa, ettei toinen kortti jäänyt tiskille.

Menimme takaisin samalle tiskille ja lähtöselvitysvirkailija selitti tuttavalleni, että hän on saanut vain yhden boarding passin, koska hänen jatkolentonsa lähtee Berliinin Tegelin kentän sijasta Berliinin Brandenburgin kentältä. Hänen tulisi siis Tegeliin laskeuduttuaan ottaa taksi tai linja-auto Tegelistä Brandenburgiin. Tämä kuulosti kohtuullisen oudolta, sillä hänelle jäisi vaihtoaikaa vain yksi tunti. Lisäksi minua alkoi ihmetyttää se, että vaikka hänen jatkolentonsa oli Finnairin lento, lentoa operoiva lentoyhtiö oli Air Berlin ja molempien lentojen arvioitu saapumisaika Helsinkiin oli tismalleen sama.

Ehdotin, että jatkaisimme asian selvittämistä ja menimme Air Berlinin tiskille. Tiskillä saimme kuulla, että Berliinin Brandenburgin kenttää ei ole vielä avattu eikä sitä myöskään tulla avaamaan kuin aikaisintaan kahden viikon kuluttua. (Luin tänään, että tämä tieto oli väärä, Berliinin Brandenburgin kentän arvioitu avaamisaika on vuoden 2012 maaliskuussa.) Lähtöselvitysvirkailija neuvoi siis tuttavaani ottamaan taksin jatkoyhteyden lentokentälle, jota ei avattaisi vielä vuoteen.

Lisäksi meille kerrottiin, että tämä ei ole Air Berlinin ongelma, sillä tuttavani jatkolento ei ole Air Berlinin vaan Finnairin lento. Huomautin Air Berlinin virkailijalle, että kyseessä on vain codeshare-lento ja operoiva yhtiö on Air Berlin. Tässä vaiheessa ensimmäinen lentomme boarding-aika alkoi jo lähestä, joten menin tekemään ostokseni turvatarkastuksen toiselle puolelle virkailijoiden vakuuttaessa, että tuttavani ehtisi kyllä molemmille lennoillaan ja asia tulisi kuntoon. Portilla oli kuitenkin vielä hieman säätöä, sillä ystäväni matkalaukkua ei oltu merkitty Helsinkiin asti ja lentokenttävirkailijan piti käydä viemässä siihen uudet tarrat.

Kone itsessään oli uusi, sisältä oikein tyylikäs ja penkit olivat saksalaisittain mukavat nahkapenkit. Lennon hintaan kuului lippujen mukaan hiukopalaa, joka osoittautui voileiväksi sekä juomaksi. Käsittääkseni sekä vesi, virvoitusjuomat tee että miedot alkoholijuomat olivat ilmaisia. Koneesta sai myös ostaa lämmintä ruokaa, joka maksoi 6,90 – 11,90 euroa. Istuinten selkänojassa olevan menun ruoat ja hinnat eivät kuitenkaan pitäneet paikkaansa, sillä selkänojiin oli ilmeisesti unohdettu vaihtaa oikean lentoyhtiön ruokalistat. Tämä liittyi jotenkin siihen, että lento oli ainakin jollakin tasolla Air Berlinin ostaman NIKI-lentoyhtiön lento, mutta ei sitten kuitenkaan. Joillakin NIKI-lentoyhtiön lennoista kuitenkin ilmeisesti tarjotaan ruokalistan lupaamia itävaltalaisen Demel-leipomon herkkuja kuten kaiserschmarrn-jälkiruokaa.

Kuten aiemmassa jutussani jo kerroin, Tegelin lentokenttä oli kohtuullisen sekava. Yritin kovasti hakea katseellani yleensä lentokentiltä löytyvää Transfer Passengers -kylttiä, mutta en tällaista löytänyt. Sen sijaan koneesta astuttiin pieneen aulaa, jossa oli matkatavaroiden liukuhihna. Varsin monelle matkustajalle oli epäselvää, että pitäisikö heidän odottaa tässä matkatavaroitaan ja ovatko matkatavarat varmasti siirtymässä oikeaan koneeseen. Virkailijoita ei näkynyt missään ja kuten kerroin, minun oli pakko tulla ulos turvatarkastusalueelta päästäkseni jatkolennolleni. Koska olin poistunut turvatarkastusalueelta eikä duty free -ostoksiani oltu pakattu Barcelonassa EU-säännösten mukaisesti, jouduin jättämään muun muassa 1 litran pullon 43 % Grant’s Family Reserve -viskiä Berliinin Tegelin lentokentän lattialle.

Koska lentomme Barcelonasta Tegeliin oli myöhässä, oli jatkolentomme boarding-aika alkanut jo 15 minuuttia ennen koneemme laskeutumista. Seuraavan lentoni lähtöportti oli C66, joka olikin eri terminaalissa. Lähdin juoksemaan kohti tätä toista terminaalia erään toisen suomalaisen kanssa. Terminaalit olivat eri rakennuksia ja niiden välillä liikkuminen tapahtui ulkona (vesisateessa). Koko matkalla oli kuitenkin katos, mutta shortsit ja t-paita olivat hieman väärä varustus tähän touhuun.

Jatkolennon portille päästyämme asetuimme jonoon, mutta reilun viiden minuutin jälkeen kuulutettiin, että lentomme myöhästyy teknisten vaikeuksien vuoksi. Kymmenen minuuttia tästä saimme kuulla, että lentokone tulee vaihtumaan. Menimme odottamaan lennon lähtöä kahvilaan. Tuttavani halusi tarjota minulle jotakin purtavaa saadakseni ajatukset pois menettämistäni duty free -ostoksista. Kuinka ollakaan, lentokentän kahvilan kaikki ruoka oli kuitenkin loppu ja tarjolla oli vain juomia.

Jossakin vaiheessa Air Berlinin virkailijat saivat tiedon korvaavasta koneesta. Korvaava kone oli kuitenkin eri mallia kuin alkuperäinen, joten muutamaa matkustajaa kuulutettiin ja heille ilmeisesti kerrottiin, että he eivät mahtuisi koneeseen. Lopulta meidät päästettiin koneeseen ja koska konemalli oli eri, paikat eivät enää pitäneet paikkaansa. Tätä ei kuitenkaan selitetty koneeseen astuville matkustajille, joten tästä seurasi noin viidentoista minuutin härdelli olutta odottaessaan suomalaisten matkustajien ihmetellessä mihin he mahtuisivat istumaan.

Kaikkien paitsi yhden matkustajan löydettyä paikassa saimme vielä odotella, kun eräälle saksaa osaamattomalle tytölle selitettiin saksaksi, että hänen pitäisi etsiä jostakin sellonsa matkalippu ja antaa sellonsa paikka seisomaan jääneelle matkustajalle, jotta kone voisi lähteä. Kun sello oli saatu vietyä koneen takaosaan ja kaikki matkustajat paikalle, tuli stuertti vielä pyytämään uudelleen tämän tytön matkalippua, jotta stuertti saisi tämän tytön matkalipusta jonkun koodin, jonka perusteella he voisivat palauttaa tälle tytölle rahat sellon istumapaikan hinnasta.

Muutaman tunnin odottelun jälkeen lento pääsi lähtemään kohti Suomea. Itse lento oli yllätyksetön. Lentolipun hintaan kuuluva välipala oli tällä kertaa joko täytetty näkkileipä tai Twix-patukka. Virvoitusjuomat olivat myös tällä lennolla ilmaisia. Suomeen lentomme AB8310 laskeutui 21.6.2012 kello 01:38, reilun tunnin aikataulustaan myöhässä.

5 kommenttia

1. ei mitään uutta.. itse yli 20v työskennelleenä voin sanoa että kiire ja raha vallitsee. ei ole enää henkilökuntaa kertomaan matkustajille tilanteista. ruoka ym.palvelut eivät ole enää niinkään tärkeitä lentoyhtiön kannalta. katsokaa airlanemeals.net. löytyy halpisyhtiöitä jossa ei saa edesnäkkileipää

2. Lieneekö huonoa tuuria. Omat kokemukseni air berliinistä ovat hyvät, lensin sillä neljään otteeseen vaihdossa ollessani. Kerran myöhästyin tegelissä lähtöselvityksestä lähes 10min ja minä sekä laukkuni pääsimme silti koneeseen. Se on tosin totta, että tegelin kenttä on todella monimutkainen, ellei sitä ennestään tunne.

3. Saila, olisiko pointti kuitenkin siinä, että silloin kun asiat menevät isossa mittakaavassa hankalaksi niin Air Berlin ei ole niitä kaikkein luotettavimpia. En tiedä onko Finnair tai Virgin sen luotettavampi, mutta ehkä ne pitävät asiakkaistaan enemmän huolta vastaavassa tilanteessa.

4. Hyvinhän tuo AirBerlin sai kiinni otettua noin lyhyellä lennolla. Jos odottelitte Tegelissä muutaman tunnin ja kone laskeutui kuitenkin vain tunnin myöhässä niin kovaa vauhtia on Tegelistä lennetty Suomeen. Ei tuohon vaihtiin muut yllä kuin Air Berlin ja mielikuvitus.

5. Meillä on niin surkea kokemus Air Berliinistä! Olimme matkalla Suomesta Roomaan pidennetylle viikonloppu matkalle. Lennettiin finnairilla Berliiniin ja sieltä oli tarkoitus jatkaa airberliinillä vielä Roomaan. Lennon oli tarkoitus lähteä 21:30, mutta aikaa myöhäistettiin kaksi kertaa. Olimme päässeet jo lähtö portille kun tuli ilmoitus että koko lento oli peruttu. Kello oli jo yli yksitoista illalla kun porukka lähti rynnimään lentoyhtiön tiskille varaamaan kyytejä, hotelleja ja uusia lentoja. Moni ei niitä kerennyt saamaan kun virkailijat laittoivat tiskit kiinni ja sanoivat että tulkaa aamulla puoli viisi takaisin. Antoivat aspan numeron, mutta eihän siitä mitään tullut kun koko koneellinen yritti sinne samaan aikaan soittaa. Virkailijat vaan poistuivat paikalta. Siinä sitten oltiin yö Berliinin lentokentän lattialla.

Ei puhettakaan matkustajan oikeuksista! Kyydit, hotellit ja uudet lennot olisi siinä pitänyt järjestää!

Aamulla sitten kun tiski aukesi, saimme uudet lennot (onneksi Lufthansalla) ja kun kysyin aamiaista, saimme pussukat missä oli vesi ja kaksi keksiä.

Ei enää ikinä air Berliiniä!